O majoritate din oameni termină sistemul formal de învățământ, fără a-și fi consolidat o educație financiară solidă și devin adulți cu dificultăți în gestionarea banilor.
Comportamentul financiar al persoanelor ce nu au beneficiat de educație financiară tinde să se împartă în două extreme: prima extremă este cea de teamă cu privire la cheltuirea banilor iar a doua extremă este cea de cheltuit compulsiv și spontan. Niciuna din aceste extreme nu este sănătoasă sau rentabilă pe termen lung, deci este esențială o educație financiară minimală.
Unul din instrumentele elementare pentru gestionarea eficientă a banilor este bugetul personal. În continuare vom discuta despre utilitatea acestuia, avantajele aduse, și cum îl poți folosi.
Ca și instrument financiar bugetul poate fi definit ca un sistem prin care poți urmări veniturile și cheltuielile, menit să te ajute în planificarea eficientă a modului în care folosești banii. Bugetul personal nu are rol de sperietoare financiară sau de restricționare a modului în care îți folosești banii. Acest instrument îți arată unde au mers banii tăi și îți oferă o imagine clară a obiceiurilor tale financiare.
Dacă este folosit lunar bugetul devine un instrument de planificare financiară care îți va permite să gestionezi cheltuielile și economiile viitoare. Odată ce începi să-ți notezi lunar cheltuielile și veniturile vei putea să observi ce fel de obiceiuri financiare ai, și să le elimini pe cele dăunătoare.
Crearea unui buget lunar este un proces simplu, cu care te vei obișnui rapid. Dacă este prima oară când realizezi un buget, urmărește pașii de mai jos:
Înainte de a începe crearea propriu-zisă a bugetului îți recomandăm să aduni toate documentele financiare disponibile, referitoare la veniturile și cheltuielile tale lunare.
Documentele financiare pe care ar trebui să le pregătești sunt: facturile recente la utilități, documentele bancare referitoare la credite, extrasul de cont, facturi și chitanțe din ultimele trei luni etc. Ai nevoie de toate aceste documente pentru a crea o medie lunară a veniturilor și cheltuielilor înregistrate. Deci cu cât obții mai multe informații cu atât mai exact va fi viitorul buget.
Unul din primii pași în crearea bugetului personal este calculul veniturilor totale lunare. Poți face acest lucru cu o simplă foaie de hârtie, cu un document excell sau chiar cu o aplicație, în care să treci toate veniturile pe care le vei obține pe parcursul lunii.
În cadrul acestor venituri poți include salariul, eventualele bonusuri sau comisioane, pensiile, subvențiile sau orice altă sursă de bani ce se va ivi în acea lună. După ce le-ai notat pe toate, trebuie să calculezi totalul acestora pentru a afla totalul de bani disponibili pentru acea lună.
Înainte de a cheltui banii, va trebui să-ți notezi și cheltuielile totale pe care estimezi că le vei face în luna vizată.
Recomandarea noastră este să începi prin calcularea sumei de bani ce o vei rezerva pentru economii sau investiții. După care poți să iei în calcul și eventualele sume de bani destinate donațiilor sau acțiunilor caritabile.
Este important să notezi eficient și cheltuielile generale sau de bază. Acestea pot fi împărțite în câteva categorii:
Deoarece nevoile tale se schimbă de la o lună la alta, va trebui să realizezi un nou buget la începutul fiecărei luni.
Cheltuielile recurente reprezintă cea mai mare parte a cheltuielilor totale, și sunt aceleași în fiecare lună. Totuși trebuie să adaugi în buget și cheltuielile variabile ce pot apărea doar uneori. În cadrul acestor cheltuieli intră plata asigurărilor, impozitelor sau a reviziilor mașinii.
Pentru unele din aceste cheltuieli neprevăzute te poți pregăti din timp, Crăciunul și aniversările de exemplu, sunt în aceeași perioadă a anului mereu. Bugetul va trebui să includă și banii ce îi vei economisi din timp pentru aceste ocazii astfel încât să nu fii copleșit la momentul în care vor avea loc .
După ce ai tras linie și ai calculat veniturile și cheltuielile totale este indicat ca veniturile tale să fie mai mari decât cheltuielile. Banii în plus ce ți-au rămas după finalizarea bugetului pot fi direcționați către un fond de economii sau către plătirea datoriilor.
O metodă foarte bună de gestionare a bugetului personal este metoda “50-30-20”. Un buget organizat după această filosofie presupune că nevoile sau cheltuielile esențiale vor acoperi jumătate din buget, dorințele vor acoperi 30% din acesta, iar restul de 20% din resursele financiare vor merge spre economisire sau achitarea datoriilor.
În cazul în care cheltuielile totale depășesc veniturile, înseamnă că trebuie să faci anumite ajustări la buget și să elimini din cheltuielile care nu sunt esențiale.
Dacă te regăsești în situația în care cheltuielile depășesc veniturile avute va trebui să găsești zone din buget din care să tai. Poți renunța să cheltui bani cu ieșirile în oraș, comandatul de mâncare, cumpărăturile de haine sau abonamentul la sală.
În cazul în care cheltuielile depășesc cu mult veniturile sau ai datorii semnificative, va trebui să încerci să reduci din cheltuielile esențiale și să îți crești veniturile pentru a avea un buget echilibrat.
După ce ai realizat bugetul lunar va trebui să urmărești continuu cheltuielile din fiecare categorie. Foaia sau documentul excell pe care ai făcut bugetul, pot fi folosite pentru acest lucru.
Dacă înregistrezi cât cheltui pe parcursul lunii vei evita cheltuielile inutile precum și obiceiurile financiare dăunătoare. Trebuie doar să îți acorzi câteva minute în fiecare zi pentru această activitate.
Cei care nu au încredere în abilitatea lor de a bugeta banii, pot folosi metoda plicurilor. Această metodă presupune să împarți banii pentru diferitele tipuri de cheltuieli în plicuri separate. Când unul din plicuri se golește înseamnă că va trebui să oprești cheltuielile din acea categorie.
Obiectivul principal al folosirii bugetului este să îți păstrezi cheltuielile egale cu veniturile sau chiar mai mici.
The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.
A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!
Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.
Disclaimer: CFD-urile sunt instrumente complexe și prezintă un risc ridicat de a pierde bani rapid din cauza efectului de levier. Între 74-89% din conturile investitorilor de retail pierd bani atunci când tranzacționează CFD-uri. Trebuie să luați în considerare dacă sunteți în măsură să suportați riscul de a vă pierde investiția.
Acest site conține linkuri către diverși brokeri. Dacă faceți o achiziție prin intermediul unuia dintre aceste linkuri, Investmag poate primi o compensație.